|
||||
|
||||
|
|
Exploring
Value-based Innovation in the Thai Digital Content Industry |
|
|
|
นวัตกรรมบนฐานคุณค่าในอุตสาหกรรมดิจิทัลคอนเทนต์ไทย |
|
||
|
|
|||
Received: Revised: Accepted: |
Dr.Sawitree Serirungsun Assistant Professor of Department of
Organization, Entrepreneurship and Human Resource Management (MOEH), Thammasat Business School, Thammasat
University |
|||
|
|
|||
วันที่ได้รับต้นฉบับบทความ : วันที่แก้ไขปรับปรุงบทความ : วันที่ตอบรับตีพิมพ์บทความ : |
ดร.สาวิตรี เสรีรังสรรค์ ผู้ช่วยศาสตราจารย์ประจำสาขาวิชาการบริหารองค์การ
การประกอบการ และทรัพยากรมนุษย์ คณะพาณิชยศาสตร์และการบัญชี
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ |
|||
|
|
|||
Keywords: |
ABSTRACT This empirical study
aims to explore an innovation process in the Thai digital content creators. A
multiple case-study approach was employed to investigate this complex
phenomenon. Qualitative data were collected via in-depth interviews with 40
informants from 17 Thai digital content creators and five related actors
involving in the digital content industry in Thailand. Through thematic
analysis of data, the study demonstrates that an innovation in the digital
content industry in Thailand can be classified as a value-based innovation,
which is induced by the Thai digital content creators via a value-based
innovation process. The value-based innovation process is spiral and consists
of seven stages: 1) customer insight researching, 2) designing, 3) prototyping,
4) testing, 5) re-designing, 6) commercialising and
7) modifying. At some particular stages in the process, the Thai digital
content creators co-create values with some customers in order to create
contents to eventually satisfy customers in their markets. Throughout the
process, related actors – including 1) business partners, 2) industry
associations, 3) government agencies, 4) education agencies, and 5) customers
or end users – engage to ensure value-based innovations to customers or end
users. Hence, a value-based innovation network emerges to facilitate
negotiation, knowledge sharing and resource transferring among the Thai
digital content creators and related actors with an aim to generate new and
valuable digital contents in the digital content industry in Thailand. |
|||
|
|
|||
คำสำคัญ : นวัตกรรมบนฐานคุณค่า การร่วมสร้างคุณค่า
เครือข่ายนวัตกรรม ดิจิทัลคอนเทนต์ ประเทศไทย |
บทคัดย่อ การวิจัยเชิงประจักษ์นี้มีวัตถุประสงค์
เพื่อศึกษากระบวนการสร้างนวัตกรรมโดยผู้ประกอบการดิจิทัลคอนเทนต์ไทย
โดยใช้การวิจัยแบบพหุกรณีศึกษา ซึ่งเหมาะสมกับการศึกษาปรากฏการณ์ที่ซับซ้อน
และได้เก็บข้อมูลเชิงคุณภาพด้วยการสัมภาษณ์ผู้ให้ข้อมูลทั้งสิ้น 40 คน
จากผู้ประกอบการดิจิทัลคอนเทนต์ไทย 17 ราย และผู้ที่เกี่ยวข้องในอุตสาหกรรมดิจิทัลคอนเทนต์ของประเทศไทยอีก 5 ราย
จากการวิเคราะห์แก่นสาระของข้อมูลเชิงคุณภาพของการวิจัยนี้พบว่า
นวัตกรรมที่เกิดขึ้นในอุตสาหกรรมดิจิทลคอนเทนต์ไทยมีลักษณะเป็นนวัตกรรมบนฐานคุณค่าที่สร้างขึ้นโดยผู้ประกอบการดิจิทัลคอนเทนต์ไทยตามกระบวนการนวัตกรรมบนฐานคุณค่า
ทั้งนี้ กระบวนการนวัตกรรมบนฐานคุณค่ามีลักษณะเหมือนเกลียว อันประกอบด้วย 7
ขั้นตอน ได้แก่ 1) การศึกษาข้อมูลลูกค้าเชิงลึก 2) การออกแบบ 3) การสร้างต้นแบบ
4) การทดสอบ 5) การปรับแบบ 6) การนำเข้าสู่ตลาด และ 7) การปรับปรุง
ในบางขั้นตอนผู้ประกอบการดิจิทัลคอนเทนต์ไทยได้ร่วมสร้างคุณค่ากับลูกค้าบางกลุ่ม
เพื่อสร้างคอนเทนต์ที่จะสามารถสร้างความพึงพอใจให้กับลูกค้าในตลาดได้
กระบวนการนวัตกรรมของผู้ประกอบการดิจิทัลคอนเทนต์ไทย
ได้รับการสนับสนุนจากผู้ที่เกี่ยวข้อง 5 ภาคส่วน ได้แก่ 1) กลุ่มนักลงทุนหรือผู้กระจายดิจิทัลคอนเทนต์
2) สมาคมจากภาคอุตสาหกรรมดิจิทัลคอนเทนต์ไทย 3) หน่วยงานสนับสนุนภาครัฐ 4)
ภาคการศึกษาที่เกี่ยวข้อง และ 5) ผู้บริโภค
ร่วมกันขับเคลื่อนนวัตกรรมในอุตสาหกรรมดิจิทัลคอนเทนต์ไทย
และเกิดเป็นเครือข่ายนวัตกรรมที่จะส่งเสริมให้เกิดการเจรจาต่อรอง การแลกเปลี่ยนความรู้
และการส่งผ่านทรัพยากรท่ามกลางผู้ประกอบการดิจิทัลคอนเทนต์ไทยและผู้ที่เกี่ยวข้องดังกล่าวเพื่อให้สามารถสร้างดิจิทัลคอนเทนต์ใหม่ที่มีคุณค่าได้ |
|||
|
|
|||
|
REFERENCES Benner,
M. J., & Tushman, M. L. (2003). Exploitation,
exploration, and process management: The productivity dilemma revisited. The Academy of Management Review, 28(2), 238-256. Breuer, H., & Lüdeke-Freund, F. (2017). Values based network and business model Cantwell, J. (2005).
Innovation and competitiveness. In J. Fagerberg, D. C. Mowery, & R. R.
Nelson (Eds.), The Oxford handbook of innovation (pp. 543-567). Oxford
University Press. Carlsson, B.,
Jacobsson, S., Holmén, M., & Rickne, A. (2002). Innovation systems:
Analytical and methodological issues. Research Policy, 31(2), 233-245. Chesbrough,
H. (2003). Open innovation: The new imperative for creating and profiting
from technology. Harvard Business School Press. Chesbrough,
H. (2011). Open services innovation: Rethinking your business to grow and
compete in a new era. Jossey-Bass. Chesbrough,
H., Lettl, C., & Ritter, T. (2018). Value
creation and value capture in open innovation. Journal of Product
Innovation Management, 35(6), 930-938. Coombs, R., Saviotti, P., & Walsh, V. (1987). Economics and
technological change. Rowman & Littlefield. Denning, S. (2005). Transformational innovation: A journey by
narrative. Strategy
& Leadership, 33(3), 11-16. DEPA. (2019). The
next step of Thailand’s digital content. Retrieved from
https://www.depa.or.th/storage/app/media/file/Presentation_Digital%20Content%202017.pdf Djellal, F.,
Gallouj, F., & Miles, I. (2013). Two decades of research on innovation in
services: Which place for public services? Structural Change and Economic
Dynamics, 27, 98-117. Dodgson, M., &
Bessant, J. (1996). Effective innovation policy: A new approach.
International Thomson Business Press. Dosi, G., Marengo, L.,
& Fagiolo, G. (2005). Learning in evolutionary environments. In K. Dopfer (Ed.), The evolutionary foundations of
economics (pp. 255-338). Cambridge University Press. (2013). Firm growth and
innovation: Towards a typology of innovation strategy. Innovation:
Management, Policy & Practice, 15(1), 97-111. Ferreira, J.,
Coelho, A., & Moutinho, L. (2020). Dynamic
capabilities, creativity and innovation capability and their impact on
competitive advantage and firm performance: The moderating role of
entrepreneurial orientation. Technovation,
92-93, 102061. Fitzsimmons, J. A.,
& Fitzsimmons, M. J. (1994). Service management for competitive
advantage. McGraw-Hill. Flynn, F. J., &
Chatman, J. A. (2004). Strong cultures and innovation: Oxymoron or
opportunity? In M. L. Tushman, & P. Anderson
(Eds.), Managing strategic innovation and change: A collection of readings
(pp. 234-251). Oxford University Press. Francis, D., &
Bessant, J. (2005). Targeting innovation and implications for capability
development. Technovation, 25(3),
171-183. Freeman, C., & Soete, L. (1997). The economics of industrial
innovation. The MIT Press. Galindo, M., &
Méndez, M. T. (2014). Entrepreneurship, economic growth, and innovation: Are
feedback effects at work? Journal of Business Research, 67(5),
825-829. Glushko, R. J., & Tabas, L. (2009). Designing service systems by bridging
the “front stage” and “back stage”. Information Systems
and e-Business Management, 7,
407-427. Grönroos, C. (2011). Value
co-creation in service logic: A critical analysis. Marketing Theory, 11(3),
279-301. Heidenreich,
S., & Spieth, P. (2013). Why innovations fail—The case of passive and
active innovation resistance. International Journal of Innovation
Management, 17(5), 1-42. Howells, J. (2006).
Intermediation and the role of intermediaries in innovation. Research
Policy, 35(5), 715-728. Intarakumnerd, P., &
Chaminade, C. (2011). Innovation policies in Thailand: Towards a system of
innovation approach. Asia Pacific Business Review, 17(2), 241-256. Johnston, R., &
Clark, G. (2008). Service operations management: Improving service
delivery. Prentice Hall. Johnston, R., & Kong,
X. (2011). The customer experience: A road-map for
improvement. Managing
Service Quality: An International Journal, 21(1), 5-24. Kivimaa, P., Boon, W., Hyysalo, S., & Klerkx, L.
(2019). Towards a typology of intermediaries in sustainability transitions: A
systematic review and a research agenda. Research Policy, 48(4),
1062-1075. Landoni, P., Dell’era, C., Frattini, F., Petruzzelli,
A. M., Verganti, R., & Manelli,
L. (2020). Business model innovation in cultural and creative industries:
Insights from three leading mobile gaming firms. Technovation,
92-93, 102084. Liu,
M., Shan, Y., & Li, Y. (2023). Heterogeneous partners, R&D
cooperation and corporate innovation capability: Evidence from Chinese
manufacturing firms. Technology in Society, 72, 102183. Lusch, R. F., Vargo,
S. L., & O’Brien, M. (2007). Competing through service: Insights from
service-dominant logic. Journal of Retailing, 83(1), 5-18. Lynn, L. H., Reddy,
N. M., & Aram, J. D. (1996). Linking technology and institutions: The
innovation community framework. Research Policy, 25(1), 91-106. Ma, L., Qian, C.,
Liu, Z., & Zhu, Y. (2018). Exploring the innovation system of the
animation industry: Case study of a Chinese company. Sustainability, 10(9),
1-15. Malerba, F. (2002).
Sectoral systems of innovation and production. Research Policy, 31(2),
247-264. March, J. G. (1991).
Exploration and exploitation in organizational learning. Organization Science,
2(1), 71-87. Matthyssens, P.,
Vandenbempt, K., & Berghman, L. (2006). Value innovation in business
markets: Breaking the industry recipe. Industrial Marketing Management, 35(6),
751-761. Metcalfe,
J. S., & Miles, I. (1994). Standards, selection and variety: An
evolutionary approach. Information Economics and Policy, 6(3-4),
243-268. Miles, I. (1993).
Services in the new industrial economy. Futures, 25(6), 653-672. Miles, I. (2000).
Interactivity and intangibility. In J. de la Mothe, & G. Paquet (Eds.), Information,
innovation and impacts (pp. 37-64). Springer. Miles, I. (2010).
Service innovation. In P. P. Maglio, C. A. Kieliszewski, & J. C. Spohrer
(Eds.), Handbook of service science (Service science: Research and
innovations in the service economy) (pp. 511-533). Springer. Miles, I. D., Howells, J., & Green, L. (2002). Services and innovation: Dynamics of service innovation
in the European Union. Retrieved
from http://europa.eu.int/comm/economy_finance/epc/documents/ Miotti, L., & Sachwald, F. (2003). Co-operative R&D: Why and with
whom? Research Policy, 32(8), 1481-1499. Miozzo, M., &
Soete, L. (2001). Internationalization of services: A technological
perspective. Technological Forecasting and Social Change, 67(2-3),
159-185. Normann, R., & Ramírez,
R. (1993). From value chain to value constellation: Designing interactive
strategy. Harvard Business Review, 71(4), 65-77. OECD. (1997). Proposed
guidelines for collecting and interpreting technological innovation data:
Oslo Manual, The measurement of scientific and Partners, H. (2007).
Study of the role of intermediaries in support of innovation.
Retrieved from https://howardpartners.com.au/wp-content/uploads/2022/04/The-Role-of-Intermediaries-in-Support-of-Innovation.pdf Rogers, E. M.
(2003). Diffusion of innovations. Free Press. Rowley, J., Baregheh,
A., & Sambrook, S. (2011). Towards an innovation-type mapping
tool. Management Decision, 49(1), 73-86. Scherer, F. M.
(1999). New perspectives on economic growth and technological innovation.
Brookings Institution Press. Sundbo, J. (1997).
Management of innovation in services. The Service Industries Journal, 17(3),
432-455. Sundbo, J., &
Gallouj, F. (2000). Innovation as a loosely coupled system in services. International
Journal of Services Technology and Management, 1(1), 15-36. Sundbo, J.,
Johnston, R., Mattsson, J., & Millett, B. (2001). Innovation in service
internationalization: The crucial role of the frantrepreneur. Entrepreneurship
& Regional Development, 13(3), 247-267. Sutthijakra, S.,
& Intarakumnerd, P. (2015). Role and capabilities of intermediaries in
university-industry linkages: A case of hard disk drive industry in Thailand.
Science, Technology & Society, 20(2), 182-203. Tidd, J., Bessant,
J., & Pavitt, K. (2005). Managing innovation: Integrating
technological, market and organizational change. John Wiley. van der Panne, G., van Beers, C., & Kleinknecht,
A. (2003). Success and failure of innovation: A literature review. International
Journal of Innovation Management, 7(3), 309-338. Voss, C., &
Zomerdijk, L. (2007). Innovation in experiential services—An empirical view.
In DTI (Ed.), Innovation in Services (pp. 97-134). DTI. West, J., & Bogers, M. (2014). Leveraging external sources of
innovation: A review of research on open innovation. Journal of Product
Innovation Management, 31(4), 814-831. West,
J., & Gallagher, S. (2006). Challenges of open innovation: The paradox of
firm investment in open-source software. R&D Management, 36(3),
319-331. Wise,
R., & Baumgartner, P. (1999). Go downstream: The new profit imperative in
manufacturing. Harvard Business Review, 77(5), 133-141. Yin, R. K. (2014). Case
study research: Design and methods. Sage Publications. |
|||