Exploring Value-based Innovation in the Thai
Digital Content Industry

 

 

นวัตกรรมบนฐานคุณค่าในอุตสาหกรรมดิจิทัล
คอนเทนต์ไทย

 

 

 

 

 

Received:
October 3, 2023

Revised:
November 28, 2023

Accepted:
December 1, 2023

Dr.Sawitree Serirungsun

Assistant Professor of Department of Organization,
Entrepreneurship and Human Resource Management (MOEH),

Thammasat Business School, Thammasat University

 

 

 

วันที่ได้รับต้นฉบับบทความ :
3 ตุลาคม 2566

วันที่แก้ไขปรับปรุงบทความ :
28 พฤศจิกายน 2566

วันที่ตอบรับตีพิมพ์บทความ :
1 ธันวาคม 2566

ดร.สาวิตรี เสรีรังสรรค์

ผู้ช่วยศาสตราจารย์ประจำสาขาวิชาการบริหารองค์การ
การประกอบการ และทรัพยากรมนุษย์

คณะพาณิชยศาสตร์และการบัญชี มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์

 

 

Keywords:
Organization Creative Climate, Organization Climate, Innovative Work Behavior, Firm Innovativeness, Small and Medium Enterprise

ABSTRACT

This empirical study aims to explore an innovation process in the Thai digital content creators. A multiple case-study approach was employed to investigate this complex phenomenon. Qualitative data were collected via in-depth interviews with 40 informants from 17 Thai digital content creators and five related actors involving in the digital content industry in Thailand. Through thematic analysis of data, the study demonstrates that an innovation in the digital content industry in Thailand can be classified as a value-based innovation, which is induced by the Thai digital content creators via a value-based innovation process. The value-based innovation process is spiral and consists of seven stages: 1) customer insight researching, 2) designing, 3) prototyping, 4) testing, 5) re-designing, 6) commercialising and 7) modifying. At some particular stages in the process, the Thai digital content creators co-create values with some customers in order to create contents to eventually satisfy customers in their markets. Throughout the process, related actors – including 1) business partners, 2) industry associations, 3) government agencies, 4) education agencies, and 5) customers or end users – engage to ensure value-based innovations to customers or end users. Hence, a value-based innovation network emerges to facilitate negotiation, knowledge sharing and resource transferring among the Thai digital content creators and related actors with an aim to generate new and valuable digital contents in the digital content industry in Thailand.

 

 

คำสำคัญ :

บรรยากาศสร้างสรรค์องค์กร บรรยากาศองค์กร พฤติกรรมการสร้างนวัตกรรมในการทำงาน ความสามารถทางนวัตกรรมของธุรกิจ ธุรกิจขนาดกลางและขนาดย่อม

บทคัดย่อ

การวิจัยเชิงประจักษ์นี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษากระบวนการสร้างนวัตกรรมโดยผู้ประกอบการดิจิทัลคอนเทนต์ไทย โดยใช้การวิจัยแบบพหุกรณีศึกษา ซึ่งเหมาะสมกับการศึกษาปรากฏการณ์ที่ซับซ้อน และได้เก็บข้อมูลเชิงคุณภาพด้วยการสัมภาษณ์ผู้ให้ข้อมูลทั้งสิ้น 40 คน จากผู้ประกอบการดิจิทัลคอนเทนต์ไทย 17 ราย และผู้ที่เกี่ยวข้องในอุตสาหกรรมดิจิทัลคอนเทนต์ของประเทศไทยอีก 5 ราย จากการวิเคราะห์แก่นสาระของข้อมูลเชิงคุณภาพของการวิจัยนี้พบว่า นวัตกรรมที่เกิดขึ้นในอุตสาหกรรมดิจิทลคอนเทนต์ไทยมีลักษณะเป็นนวัตกรรมบนฐานคุณค่าที่สร้างขึ้นโดยผู้ประกอบการดิจิทัลคอนเทนต์ไทยตามกระบวนการนวัตกรรมบนฐานคุณค่า ทั้งนี้ กระบวนการนวัตกรรมบนฐานคุณค่ามีลักษณะเหมือนเกลียว อันประกอบด้วย 7 ขั้นตอน ได้แก่ 1) การศึกษาข้อมูลลูกค้าเชิงลึก 2) การออกแบบ 3) การสร้างต้นแบบ 4) การทดสอบ 5) การปรับแบบ 6) การนำเข้าสู่ตลาด และ 7) การปรับปรุง ในบางขั้นตอนผู้ประกอบการดิจิทัลคอนเทนต์ไทยได้ร่วมสร้างคุณค่ากับลูกค้าบางกลุ่ม เพื่อสร้างคอนเทนต์ที่จะสามารถสร้างความพึงพอใจให้กับลูกค้าในตลาดได้ กระบวนการนวัตกรรมของผู้ประกอบการดิจิทัลคอนเทนต์ไทย ได้รับการสนับสนุนจากผู้ที่เกี่ยวข้อง 5 ภาคส่วน ได้แก่ 1) กลุ่มนักลงทุนหรือผู้กระจายดิจิทัลคอนเทนต์ 2) สมาคมจากภาคอุตสาหกรรมดิจิทัลคอนเทนต์ไทย 3) หน่วยงานสนับสนุนภาครัฐ 4) ภาคการศึกษาที่เกี่ยวข้อง และ 5) ผู้บริโภค ร่วมกันขับเคลื่อนนวัตกรรมในอุตสาหกรรมดิจิทัลคอนเทนต์ไทย และเกิดเป็นเครือข่ายนวัตกรรมที่จะส่งเสริมให้เกิดการเจรจาต่อรอง การแลกเปลี่ยนความรู้ และการส่งผ่านทรัพยากรท่ามกลางผู้ประกอบการดิจิทัลคอนเทนต์ไทยและผู้ที่เกี่ยวข้องดังกล่าวเพื่อให้สามารถสร้างดิจิทัลคอนเทนต์ใหม่ที่มีคุณค่าได้

 

 

 

REFERENCES

Benner, M. J., & Tushman, M. L. (2003). Exploitation, exploration, and process management: The productivity dilemma revisited. The Academy of Management Review, 28(2), 238-256.

Breuer, H., & Lüdeke-Freund, F. (2017). Values based network and business model
innovation. International Journal of Innovation Management, 21(3), 1-35.

Cantwell, J. (2005). Innovation and competitiveness. In J. Fagerberg, D. C. Mowery, & R. R. Nelson (Eds.), The Oxford handbook of innovation (pp. 543-567). Oxford University Press.

Carlsson, B., Jacobsson, S., Holmén, M., & Rickne, A. (2002). Innovation systems: Analytical and methodological issues. Research Policy, 31(2), 233-245.

Chesbrough, H. (2003). Open innovation: The new imperative for creating and profiting from technology. Harvard Business School Press.

Chesbrough, H. (2011). Open services innovation: Rethinking your business to grow and compete in a new era. Jossey-Bass.

Chesbrough, H., Lettl, C., & Ritter, T. (2018). Value creation and value capture in open innovation. Journal of Product Innovation Management, 35(6), 930-938.

Coombs, R., Saviotti, P., & Walsh, V. (1987). Economics and technological change. Rowman & Littlefield.

Denning, S. (2005). Transformational innovation: A journey by narrative. Strategy & Leadership, 33(3), 11-16.

DEPA. (2019). The next step of Thailand’s digital content. Retrieved
from https://www.depa.or.th/storage/app/media/file/Presentation_
Digital%20Content%202017.pdf

Djellal, F., Gallouj, F., & Miles, I. (2013). Two decades of research on innovation in services: Which place for public services? Structural Change and Economic Dynamics, 27, 98-117.

Dodgson, M., & Bessant, J. (1996). Effective innovation policy: A new approach. International Thomson Business Press.

Dosi, G., Marengo, L., & Fagiolo, G. (2005). Learning in evolutionary environments. In K. Dopfer (Ed.), The evolutionary foundations of economics (pp. 255-338). Cambridge University Press.

Eiriz, V., Faria, A., & Barbosa, N. (2013). Firm growth and innovation: Towards a typology of innovation strategy. Innovation: Management, Policy & Practice, 15(1), 97-111.

Ferreira, J., Coelho, A., & Moutinho, L. (2020). Dynamic capabilities, creativity and innovation capability and their impact on competitive advantage and firm performance: The moderating role of entrepreneurial orientation. Technovation, 92-93, 102061.

Fitzsimmons, J. A., & Fitzsimmons, M. J. (1994). Service management for competitive advantage. McGraw-Hill.

Flynn, F. J., & Chatman, J. A. (2004). Strong cultures and innovation: Oxymoron or opportunity? In M. L. Tushman, & P. Anderson (Eds.), Managing strategic innovation and change: A collection of readings (pp. 234-251). Oxford University Press.

Francis, D., & Bessant, J. (2005). Targeting innovation and implications for capability development. Technovation, 25(3), 171-183.

Freeman, C., & Soete, L. (1997). The economics of industrial innovation. The MIT Press.

Galindo, M., & Méndez, M. T. (2014). Entrepreneurship, economic growth, and innovation: Are feedback effects at work? Journal of Business Research, 67(5), 825-829.

Glushko, R. J., & Tabas, L. (2009). Designing service systems by bridging the “front stage” and “back stage”. Information Systems and e-Business Management, 7, 407-427.

Grönroos, C. (2011). Value co-creation in service logic: A critical analysis. Marketing Theory, 11(3), 279-301.

Heidenreich, S., & Spieth, P. (2013). Why innovations fail—The case of passive and active innovation resistance. International Journal of Innovation Management, 17(5), 1-42.

Howells, J. (2006). Intermediation and the role of intermediaries in innovation. Research Policy, 35(5), 715-728.

Intarakumnerd, P., & Chaminade, C. (2011). Innovation policies in Thailand: Towards a system of innovation approach. Asia Pacific Business Review, 17(2), 241-256.

Johnston, R., & Clark, G. (2008). Service operations management: Improving service delivery. Prentice Hall.

Johnston, R., & Kong, X. (2011). The customer experience: A road-map for improvement. Managing Service Quality: An International Journal, 21(1), 5-24.

Kivimaa, P., Boon, W., Hyysalo, S., & Klerkx, L. (2019). Towards a typology of intermediaries in sustainability transitions: A systematic review and a research agenda. Research Policy, 48(4), 1062-1075.

Landoni, P., Dell’era, C., Frattini, F., Petruzzelli, A. M., Verganti, R., & Manelli, L. (2020). Business model innovation in cultural and creative industries: Insights from three leading mobile gaming firms. Technovation, 92-93, 102084.

Liu, M., Shan, Y., & Li, Y. (2023). Heterogeneous partners, R&D cooperation and corporate innovation capability: Evidence from Chinese manufacturing firms. Technology in Society, 72, 102183.

Lusch, R. F., Vargo, S. L., & O’Brien, M. (2007). Competing through service: Insights from service-dominant logic. Journal of Retailing, 83(1), 5-18.

Lynn, L. H., Reddy, N. M., & Aram, J. D. (1996). Linking technology and institutions: The innovation community framework. Research Policy, 25(1), 91-106.

Ma, L., Qian, C., Liu, Z., & Zhu, Y. (2018). Exploring the innovation system of the animation industry: Case study of a Chinese company. Sustainability, 10(9), 1-15.

Malerba, F. (2002). Sectoral systems of innovation and production. Research Policy, 31(2), 247-264.

March, J. G. (1991). Exploration and exploitation in organizational learning. Organization Science, 2(1), 71-87.

Matthyssens, P., Vandenbempt, K., & Berghman, L. (2006). Value innovation in business markets: Breaking the industry recipe. Industrial Marketing Management, 35(6), 751-761.

Metcalfe, J. S., & Miles, I. (1994). Standards, selection and variety: An evolutionary approach. Information Economics and Policy, 6(3-4), 243-268.

Miles, I. (1993). Services in the new industrial economy. Futures, 25(6), 653-672.

Miles, I. (2000). Interactivity and intangibility. In J. de la Mothe, & G. Paquet (Eds.), Information, innovation and impacts (pp. 37-64). Springer.

Miles, I. (2010). Service innovation. In P. P. Maglio, C. A. Kieliszewski, & J. C. Spohrer (Eds.), Handbook of service science (Service science: Research and innovations in the service economy) (pp. 511-533). Springer.

Miles, I. D., Howells, J., & Green, L. (2002). Services and innovation: Dynamics of service innovation in the European Union. Retrieved from http://europa.eu.int/comm/economy_finance/epc/documents/

Miotti, L., & Sachwald, F. (2003). Co-operative R&D: Why and with whom? Research Policy, 32(8), 1481-1499.

Miozzo, M., & Soete, L. (2001). Internationalization of services: A technological perspective. Technological Forecasting and Social Change, 67(2-3), 159-185.

Normann, R., & Ramírez, R. (1993). From value chain to value constellation: Designing interactive strategy. Harvard Business Review, 71(4), 65-77.

OECD. (1997). Proposed guidelines for collecting and interpreting technological innovation data: Oslo Manual, The measurement of scientific and
technological activities.
Retrieved from https://www.oecd- ilibrary.org/
docserver/ 9789264192263-en.pdf? expires=1705994870&id=id&accname= guest& checksum=4FAB1026E6222819300ECD510ED32FAF

Partners, H. (2007). Study of the role of intermediaries in support of innovation. Retrieved from https://howardpartners.com.au/wp-content/uploads/2022/04/The-Role-of-Intermediaries-in-Support-of-Innovation.pdf

Rogers, E. M. (2003). Diffusion of innovations. Free Press.

Rowley, J.Baregheh, A., & Sambrook, S. (2011). Towards an innovation-type mapping tool. Management Decision, 49(1), 73-86.

Scherer, F. M. (1999). New perspectives on economic growth and technological innovation. Brookings Institution Press.

Sundbo, J. (1997). Management of innovation in services. The Service Industries Journal, 17(3), 432-455.

Sundbo, J., & Gallouj, F. (2000). Innovation as a loosely coupled system in services. International Journal of Services Technology and Management, 1(1), 15-36.

Sundbo, J., Johnston, R., Mattsson, J., & Millett, B. (2001). Innovation in service internationalization: The crucial role of the frantrepreneur. Entrepreneurship & Regional Development, 13(3), 247-267.

Sutthijakra, S., & Intarakumnerd, P. (2015). Role and capabilities of intermediaries in university-industry linkages: A case of hard disk drive industry in Thailand. Science, Technology & Society, 20(2), 182-203.

Tidd, J., Bessant, J., & Pavitt, K. (2005). Managing innovation: Integrating technological, market and organizational change. John Wiley.

van der Panne, G., van Beers, C., & Kleinknecht, A. (2003). Success and failure of innovation: A literature review. International Journal of Innovation Management, 7(3), 309-338.

Voss, C., & Zomerdijk, L. (2007). Innovation in experiential services—An empirical view. In DTI (Ed.), Innovation in Services (pp. 97-134). DTI.

West, J., & Bogers, M. (2014). Leveraging external sources of innovation: A review of research on open innovation. Journal of Product Innovation Management, 31(4), 814-831.

West, J., & Gallagher, S. (2006). Challenges of open innovation: The paradox of firm investment in open-source software. R&D Management, 36(3), 319-331.

Wise, R., & Baumgartner, P. (1999). Go downstream: The new profit imperative in manufacturing. Harvard Business Review, 77(5), 133-141.

Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods. Sage Publications.