ปัจจัยที่ส่งผลต่อความสำเร็จของการนำ OKRs ไปใช้ในองค์กร
ขนาดใหญ่ และ Startups ในประเทศไทย

 

The Factors Affecting the Success of OKRs Implementation in Large Organizations and
Startups in Thailand

 

 

 

วันที่ได้รับต้นฉบับบทความ :
21 พฤษภาคม 2567

วันที่แก้ไขปรับปรุงบทความ :
10 กรกฎาคม 2567

วันที่ตอบรับตีพิมพ์บทความ :
15 กรกฎาคม 2567

ดร.นภดล ร่มโพธิ์
ศาสตราจารย์ประจำสาขาวิชาบริหารการปฏิบัติการ
คณะพาณิชยศาสตร์และการบัญชี มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์

ดร.มนวิกา ผดุงสิทธิ์

รองศาสตราจารย์ประจำภาควิชาการบัญชี

คณะพาณิชยศาสตร์และการบัญชี มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
(ผู้ประสานงานหลัก)

 

 

Received:
May 21, 2024

Revised:
July 10, 2024

Accepted:
July 15, 2024

 

Dr.Nopadol Rompho
Professor of Department of Operations Management,

Thammasat Business School, Thammasat University
Dr.Monvika Phadoongsitthi

Associate Professor of Department of Accounting,

Thammasat Business School, Thammasat University

(Corresponding Author)

 

 

คำสำคัญ :

OKRs (Objectives and Key Results) การบริหารโดยวัตถุประสงค์ ระบบการวัดผลการปฏิบัติงาน ทฤษฎีการกำหนดตนเอง ทฤษฎีตามสถานการณ์

บทคัดย่อ

งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาว่ามีปัจจัยใดบ้างที่จะส่งผลกระทบต่อความสำเร็จในการใช้ OKRs (Objectives and Key Results) ขององค์กรขนาดใหญ่และองค์กรแบบ Startups ในประเทศไทย โดยศึกษาจากมุมมองของพนักงานทั้งระดับบริหารและระดับปฏิบัติการ โดยยึดหลักการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) และใช้วิธีการสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง (Semi-Structure Interview) เป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล หน่วยตัวอย่างที่เป็นผู้ให้ข้อมูลมาจากองค์กรจำนวน 54 องค์กร แบ่งเป็นองค์กรขนาดใหญ่ 26 องค์กร และองค์กร Startups 28 องค์กร รวมจำนวนทั้งสิ้น 295 คน ผลการศึกษาสรุปได้ว่า ในมุมมองของพนักงานระดับบริหารและระดับปฏิบัติการไม่ว่าจะปฏิบัติงานในองค์กรขนาดใหญ่หรือบริษัท Startups มีความเห็นที่ค่อนข้างคล้ายคลึงกันเกี่ยวกับปัจจัยสำคัญที่ส่งผลต่อความสำเร็จในการใช้ OKRs ขององค์กร โดยปัจจัยที่สำคัญที่สุดที่ส่งผลต่อความสำเร็จในการใช้ OKRs ขององค์กรคือ ความร่วมมือของพนักงานทุกคน รองลงมาคือ การมีเป้าหมายขององค์กรที่ชัดเจน ส่วนปัจจัยในด้านวัฒนธรรมองค์กรที่สอดคล้องกับการใช้ OKRs มีความสำคัญค่อนข้างน้อยที่ทำให้การนำ OKRs ไปใช้ประสบความสำเร็จ ประโยชน์ที่ได้รับจากงานวิจัยครั้งนี้คือ การขยายองค์ความรู้ในเรื่องที่เกี่ยวกับระบบการวัดผลการปฏิบัติงานองค์กร โดยเป็นการทดสอบแนวคิดใหม่ที่เรียกว่า OKRs ซึ่งงานวิจัยที่ศึกษาเกี่ยวกับปัจจัยในการใช้ OKRs ในองค์กรให้ประสบความสำเร็จในภาพรวมยังคงมีจำกัด รวมทั้งยังขยายความเข้าใจเกี่ยวกับ Self-Determination Theory ที่อธิบายเกี่ยวกับการสร้างแรงจูงใจภายใน เพื่อกระตุ้นให้บุคลากรมุ่งไปที่เป้าหมายที่สำคัญขององค์กร ในส่วนของประโยชน์ในเชิงปฏิบัตินั้น หากองค์กรทราบถึงปัจจัยที่ส่งผลต่อความสำเร็จของการใช้ OKRs แล้ว ก็จะทำให้องค์กรสามารถนำเอา OKRs ไปใช้ เพื่อนำพาองค์กรไปสู่ความสำเร็จได้ดียิ่งขึ้น

 

 

Keywords:
OKRs (Objectives and Key Results), Management by Objectives (MBOs), Performance Measurement Systems, Self-Determination Theory, Contingency Theory

ABSTRACT

This research aims to study the factors affecting the success of implementing OKRs (Objectives and Key Results) in large organizations and startups in Thailand. It examines the perspectives of employees at both managerial and operational levels, employing qualitative research principles and using semi-structured interviews as the data collection method. The sample consists of respondents from 54 organizations, including 26 large organizations and 28 startups, totaling 295 participants. The findings indicate that employees at both managerial and operational levels, whether working in large organizations or startups, share similar views on the key factors influencing the success of OKRs implementation. The most crucial factor for successful OKR implementation is the collaboration of all employees, followed by having clear organizational goals. On the other hand, organizational culture alignment with OKRs is considered less critical for successful implementation. The benefits of this research include expanding knowledge related to organizational performance measurement systems by testing a new concept called OKRs, as research examining the factors contributing to the successful implementation of OKRs within organizations remains limited. Additionally, this study enhances the understanding of Self-Determination Theory, which explains how to foster intrinsic motivation to encourage employees to focus on key organizational goals. Practically, understanding the factors that affect the success of OKR implementation can help organizations more effectively adopt OKRs to drive organizational success.

 

 

 

REFERENCES

Baard, P. P., Deci, E. L. and Ryan, R. M. (2004). Intrinsic need satisfaction: A motivational basis of performance and well-being in two work settings. Journal of Applied Social Psychology, 34, 2045-2068.

Bagader, A. and Sultan, B. (2022). A review on implementation of strategic management in Saudi Arabia construction companies towards achieving sustainable development goals. Journal of Civil Engineering Research & Technology, 4(2), 1-9.

Bartley, B., Gomibuchi, S. and Mann, R. (2007). Best practices in achieving a customer-focused culture. Benchmarking: An International Journal, 14(4), 482-496.

Birkinshaw, J. (2018). What to expect from agile. MIT Sloan Management Review, 59(2), 39-42.

Cao, R. (2021). Research on teaching evaluation system of higher vocational colleges based on OKR and big data. In 16th International Conference on Computer Science & Education (ICCSE), 676-680.

Charmaz, K. (2014). Constructing grounded theory (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Chong, J. and Duan, S. X. (2022). Riding on the waves of the COVID-19 pandemic in re-thinking organizational design: A contingency-based approach. Journal of Strategy and Management, 15(4), 628-646.

Deci, E. L., Connell, J. P. and Ryan, R. M. 1989. Self-determination in a work organization. The Journal of Applied Psychology, 74(4), 580–590.

Dobrowolski, Z., Ledzianowski, J. and Dobrowolska, M. (2021). Towards to agile management control systems at the university: Preliminary research. European Research Studies Journal, XXIV(1), 1220-1229.

Doerr, J. (2018). Measure what matters. New York: Penguin Random House.

Drucker, P. (2010). The Practice of Management. New York: HarperBusiness.

Elo, S. and Kyngäs, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107-115.

Gagne´, M. and Deci, E. L. (2005). Self-determination theory and work motivation. Journal of Organizational Behavior, 26, 331–362.

Gagne´, M., Forest, J., Gilbert, M., Aube, C., Morin, E. and Malorni, A. 2010. The motivation at work scale: Validation evidence in two languages. Educational and Psychological Measurement, 70(4), 628–646.

Ghutke, S., Jaiswal, R. and Thakur, A. (2014). Critical analysis of management by objective in Indian companies. The International Journal of Business & Management, 2(10), 246-251.

Glaser, B. G. and Strauss, A. L. (2012). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. New Brunswick, NJ: Aldine Transaction.

Holland, S., Gaston, K. and Gomes, J. (2000). Critical success factors for cross-functional teamwork in new product development. International Journal of Management Reviews, 2(3), 231–259.

Johnson, M. and Senges, M. (2009). Learning to be a programmer in a complex organization: A case study on practice-based learning during the onboarding process at Google. Journal of Workplace Learning, 22(3), 180-194.

Lamprou, A. and Vagiona, D. (2018). Success criteria and critical success factors in project success: A literature review. International Journal of Real Estate and Land Planning, 1, 276-284.

Locke, E. A. and Latham, G. P. (2002). Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey. American Psychologist, 57(9), 705-717.

Ng, J. Y., Ntoumanis, N., Thøgersen-Ntoumani, C., Deci, E. L., Ryan, R. M., Duda, J. L. and Williams, G. C. (2012). Self-determination theory applied to health contexts: A meta-analysis. Perspectives on Psychological Science, 7, 325–340.

Niven, P. R. and Lamorte, B. (2016). Objectives and key results. New Jersey: John Wiley & Sons.

O’Reilly, T. (2016). Managing the bots that are managing the business. MIT Sloan Management Review, 58(1), 1-5.

Patton, M. Q. (2015). Qualitative evaluation and research methods. Thousand Oaks, CA: Sage.

Petrevska, R., Poels, G. and Manceski, G. (2015). Bridging operational, strategic and project management information systems for tactical management information provision. The Electronic Journal Information Systems Evaluation, 18(2), 146-158.

Radonic, M. (2017). OKR system as the reference for personal and organizational objectives. ESMSJ, VII(2), 28-37.

Reeve, J. and Tseng, C.M. (2011). Cortisol reactivity to a teacher's motivating style: The biology of being controlled versus supporting autonomy. Motivation and Emotion, 35, 63-74.

Rehder, A., Souza, J. V., Marx, R. and Salerno, M. S. (2023). Emerging field or passing fashion? A case study of Agile-Stage-Gate model in innovation processes. Revista de Gestão, 30(4), 362-386.

Rompho, N. (2024). Do objectives and key results solve organizational performance measurement issues? Benchmarking: An International Journal, 31(3), 669-682.

Rompho, N. and Pattamaroj, K. (2023). Uses of OKRs for inclusive education. Narot, P. and Kiettikunwong, N. (Ed.) Interdisciplinary Perspectives on Special and Inclusive Education in a Volatile, Uncertain, Complex & Ambiguous (Vuca) World (International Perspectives on Inclusive Education, 20), 219-232.

Ryan, R. M. and Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation development and wellness. New York: The Guilford Press.

Schimdt, E. and Rosenberg, J. (2014). How Google works. London: John Murray.

Schreier, M. (2012). Qualitative content analysis in practice. London: Sage.

Slemp, G. R., Kern, M. L. and Vella-Brodrick, D. A. (2015). Workplace well-being: The role of job crafting and autonomy support. Psych Well-Being 5, 7.

Steiber, A. and Alange, S. (2013). A corporate system for continuous innovation: The case of Google Inc. European Journal of Innovation Management, 16(2), 243-264.

Strauss, A. and Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques (2nd ed.). Thousand Oaks: Sage.

Stray, V., Moe, N. B., Vedal, H. and Berntzen, M. (2022). Using objectives and key results (OKRs) and slack: A case study of coordination in large-scale distributed agile. Proceedings of the 55th Hawaii International Conference on System Sciences, 7360-7369.

Thumthong, B. (2021). An Approach of the Creation of Objectives and Key Results on School Assessment. Suan Dusit Graduate School Academic Journal, 17(3), 243-259. (in Thai)

Troian, T., Gori, R., Weber, J., Lacerda, D. and Gauss, L. (2022). OKRs as a results-focused management model: A systematic literature review. IJCIEOM, 28.

Yin, R. K. (2013). Case study research: Design and methods. Thousand Oaks, CA: Sage.

Zasa, F. P. and Buganza, T. (2023). Developing a shared vision: Strong teams have the power. Journal of Business Strategy, 44(6), 415-425.