|
|||
|
|||
|
|
Foresight
Application in Strategy Formulation: |
|
|
การประยุกต์ใช้การมองภาพอนาคตในการกำหนดกลยุทธ์องค์กร
: กรณีศึกษา ธุรกิจประกันในไทย |
||
|
|
||
Received: Revised: Accepted: |
Nanon Dhnayukdhi Master of Business Administration Program in
Global Business Management, Thammasat Business School, Thammasat
University Dr.Komn Bhundarak Assistant Professor of Department of
Operations Management Thammasat Business School, Thammasat
University (Corresponding Author) |
||
|
|
||
วันที่ได้รับต้นฉบับบทความ : วันที่แก้ไขปรับปรุงบทความ : วันที่ตอบรับตีพิมพ์บทความ : |
ณนณ ธนยุคดิ์ นักศึกษาปริญญาโท โครงการบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต สาขาวิชาการจัดการธุรกิจสากล คณะพาณิชยศาสตร์และการบัญชี
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ ดร.คมน์ พันธรักษ์ ผู้ช่วยศาสตราจารย์ประจำสาขาวิชาการบริหารการปฏิบัติการ
คณะพาณิชยศาสตร์และการบัญชี
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ (ผู้ประสานงานหลัก) |
||
|
|
||
Keywords: Foresight, Future, |
ABSTRACT Foresight originates
with public-oriented purposes, while in modern corporations, it is perceived
as a strategic tool. It assists corporations in realizing potential futures
and identifying strategic business directions. This research aims to explore
the foresight process and propose a corporate-oriented foresight framework.
The proposed framework is conceptualized and designed based on theories,
research findings, and literature. It is validated through a comparative
study between the strategy formulated by the proposed foresight and the
implemented strategy, as well as through in-depth interviews with insurance
industry professionals. In this research, the strategy of Thai insurers
listed on the Stock Exchange of Thailand (SET) from 2017 to
2020 is selected as a case study. The findings show that
the corporate-oriented foresight framework consists of five process phases: 1) preparation, 2) understanding the
past, 3) foresight, 4) vision
visualization, and 5) strategy formulation. The
foresight-based strategy enables the organization to adopt a product-driven
approach with an integration of value chain transformation, rather than
focusing solely on product development and digitalization, as seen in the
current strategies of Thai insurers. |
||
|
|
||
คำสำคัญ
: |
บทคัดย่อ การมองภาพอนาคตริเริ่มมาเพื่อวัตถุประสงค์เชิงประโยชน์สาธารณะ
แต่ในขณะที่องค์กรภาคเอกชนสมัยใหม่ การมองภาพอนาคตถูกมองว่า เป็นหนึ่งในเครื่องมือในการกำหนดกลยุทธ์
ซึ่งมีส่วนช่วยให้องค์กรตระหนักรู้ถึงอนาคตที่อาจจะเป็นไปได้ในกระบวนการกำหนดทิศทางกลยุทธ์ทางธุรกิจ
งานวิจัยชิ้นนี้มีเป้าหมาย
เพื่อศึกษากระบวนการมองภาพอนาคตและเสนอกรอบกระบวนการการมองภาพอนาคตสำหรับองค์กรภาคเอกชน
กระบวนการมองภาพอนาคตที่นำเสนอได้รับการออกแบบบนพื้นฐานของทฤษฎี ผลการวิจัย
และเอกสารต่าง ๆ
และได้รับการตรวจสอบด้วยการศึกษาเชิงเปรียบเทียบระหว่างกลยุทธ์ที่กำหนดโดยการมองภาพอนาคตและกลยุทธ์ที่ประยุกต์ใช้อยู่ในขณะนั้นและมุมมองต่อกลยุทธ์ของผู้เชี่ยวชาญในธุรกิจประกัน
ในงานวิจัยนี้
ได้เลือกกลยุทธ์ของบริษัทประกันภัยไทยที่จดทะเบียนในตลาดหลักทรัพย์แห่งประเทศไทยเป็นกรณีศึกษา
โดยกรอบการศึกษาครอบคลุมตั้งแต่ปี พ.ศ. 2560 - 2563 ทั้งนี้ ผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่า
กระบวนการการมองภาพอนาคตสำหรับองค์กรภาคเอกชน ประกอบด้วย 5 ระยะกระบวนการ ได้แก่ 1) ระยะเตรียมการ 2) ระยะเข้าใจอดีต 3) ระยะมองภาพอนาคต 4) ระยะสร้างภาพวิสัยทัศน์ และ 5) ระยะการกำหนดกลยุทธ์
และกลยุทธ์ที่กำหนดโดยการมองภาพอนาคตช่วยให้องค์กรดำเนินกลยุทธ์ที่มุ่งเน้นพัฒนาผลิตภัณฑ์ควบคู่ไปกับการบูรณาการการเปลี่ยนแปลงห่วงโซ่คุณค่า
แทนที่จะเป็นการดำเนินกลยุทธ์ที่มุ่งพัฒนาผลิตภัณฑ์และพัฒนาเชิงดิจิทัล
เฉกเช่นกลยุทธ์ของบริษัทประกันภัยไทยในขณะนั้น |
||
|
|
||
|
REFERENCES Adegbile, A., Sarpong, D., & Meissner, D. (2017). Strategic Foresight for
Innovation Management: A Review and Research Agenda. International Journal
of Innovation and Technology Management, 14(04), 1750019. AGRiP. (n.d.). Framing the future a guide to
strategic foresight. Retrieved from https://higherlogicdownload.s3.amazonaws.com/AGRIP/613d38fc-c2ec-4e1a-b31f-03fa706321aa/UploadedImages/documents/AGRiP_Workbook_Framing Andersen, P. D., & Rasmussen, B. (2014). Introduction
to foresight and foresight processes in practice: Note for the PhD
course Strategic Foresight in Engineering. DTU Management Engineering. Albrecher, H., Bommier, A.,
Filipovic, D., Koch-Medina, P., Loisel, S., & Schmeiser, H. (2019).
Insurance: Models, Digitalization, and Data Science. SSRN Electronic
Journal, 19-26. Atilla
Öner, M., & Göl Beşer, S. (2011). Assessment of corporate foresight
project results: case of a multinational company in Turkey. Foresight,
13(2), 4963. Berkhout,
F., and Hertin, J. (2002). Foresight Futures Scenarios: Developing and
Applying a Participative Strategic Planning Tool. Greener Management
International, 37, 3752. Blissing, T. (2019).
Is Thailands insurance sector ready to accelerate InsurTech?. The Digital Insurer. Retrieved from
https://www.the-digital-insurer.com/thought-leadership/tl-is-thailands-insurance-sector-ready-to-accelerate-insurtech/ Bloemers, J. H. F. O.
(2018). The Future of Insurance - From Managing Policies to Managing Risks. The
InsurTech Book, 195198. Blumentritt, T. (2006). Integrating
Strategic Management and Budgeting. Journal of Business Strategy, 27(6),
7379. Carleton, T., Cockayne, W. R., Antti-Jussi Tahvanainen, and Teknologian Kehittämiskeskus.
(2013). Playbook for strategic foresight and innovation: a hands-on guide
for modeling, designing, and leading your companys next radical innovation.
Finland (Tekes). Retrieved from https://app.box.com/s/i1q85p829xm1ez0xl0r9mjp2ana2ov9r
Coates, J. F.
(2010). The future of foresightA US perspective. Technological
Forecasting and Social Change, 77(9), 14281437. Conway, M. (2006). An
Overview of Foresight Methodologies. Retrieved from https://ams-forschungsnetzwerk.at/downloadpub/An-Overview-of-Foresight-Methodologies1.pdf
Cuhls, K. (2003). From
forecasting to foresight processes? new participative foresight activities in
Germany. Journal of Forecasting, 22(2-3), 93111. Dadkhah, S., Bayat, R., Fazli, S., Tork, E. K., and Ebrahimi, A. (2018). Corporate
foresight: developing a process model. European Journal of Futures
Research, 6(1). Demneh, M.T., Zackery, A. and
Nouraei, A. Using corporate foresight to enhance
strategic management practices. Eur J Futures Res, 11, 5(2023).
Digital Economy Promotion Agency, and Frost
and Sullivan. (n.d.). Thailand Digital Technology Foresight 2035. Retrieved
from https://www.depa.or.th/storage/app Economic
Intelligence Center. (2020). Life insurance is necessary but not popular.
Retrieved from https://www.scbeic.com/th/detail/product/6656 European Commission.
(2022). 2022 Strategic Foresight Report. In European Commission Website.
Brussels: European Commission. Retrieved from https://commission.europa.eu/document/download/d716288f-c873-461d-b7c5-7ed9c6365307_en Foresight Tools.
(2019). National Innovation Agency. Retrieved from http://ifi.nia.or.th/wp-content/uploads/2019/11/foresight_tools-3.pdf
FutureTales Lab. (n.d.). FutureTales LAB. Retrieved from http://www.futuretaleslab.com
Futuretale Lab. (2021). Future
of Urbanisation Scenarios GREATER BANGKOK.
Bangkok. Retrieved from https://www.futuretaleslab.com/upload/1OVdxCjUqTLrzSNH.pdf Gruer, I. (2018). A
Four‐Step Practical Guide to Build InsurTech Value
Chain Ecosystems. The InsurTech Book,
148152. Hammoud, M. S., & Nash,
D. P. (2014). What corporations do with foresight. European Journal of
Futures Research, 2(1). 24 (2014). Hines, A. (2020).
Evolution of framework foresight. Foresight, 22(5/6), 643-651. Hines, A., and
Bishop, P. C. (2013). Framework foresight: Exploring futures the Houston way.
Futures, 51, 3149. Inayatullah, S. (2008), "Six pillars: futures thinking for
transforming", Foresight, 10(1), 4-21. Inderst, R. (2016). Efficiencies of Coinsurance Pools. Association of the
German Insurance Industry. Innovation Foresight Institute. (n.d.). Innovation
Foresight Institute. Retrieved from https://ifi.nia.or.th/ Kuwahara, T. (1999).
Technology Forecasting Activities in Japan. Technological Forecasting and
Social Change, 60(1), 514. Leopairote, K. (2021, July). Business Management in the World of Disruptions
Building Future-Ready Organization. Lecture for Executives MBA Program,
Thammasat Business School. Loveridge, D. (2002). The STEEPV acronym and
process - a clarification. Retrieved from
https://api.semanticscholar.org/CorpusID:166840426 Mietzner, D., and Reger, G. (2009). Practices of Strategic Foresight in
Biotech companies. International Journal of Innovation Management, 13(02),
273 294. Miles, I. (2010).
The development of technology foresight: A review. Technological
Forecasting and Social Change, 77(9), 14481456. Miles, I. (2013). Appraisal
of Alternative Methods and Procedures for Producing Regional Foresight.
European Commissions DG Research Funded STRATA ETAN Expert Group Action.
Presented at the European Commissions DG Research funded STRATA ETAN
Expert Group Action. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/235407634_Appraisal_of_Alternative Mohsen Taheri Demneh, Zackery, A., & Amir Nouraei.
(2023). Using Corporate Foresight to Enhance Strategic Management Practices. European
Journal of Futures Research, 11, 5(2023). Nascimento, L. da
S., Reichert, F. M., Janissek-Muniz, R., and
Zawislak, P. A. (2020). Dynamic interactions among knowledge management,
strategic foresight and emerging technologies. Journal of Knowledge
Management, 25(2). 275-297. National Innovation
Agency, I. F. I., and Thammasat University, C. of I. S. (2019). Foresight
Tools. Retrieved from http://ifi.nia.or.th/wp-content/uploads/2019/11/foresight_tools-3.pdf Nugroho, Y., and Saritas, O. (2009). Incorporating network perspectives in
foresight: a methodological proposal. Foresight, 11(6), 2141. Office of Insurance
Commission. (2020). Insurance Business Analysis. Retrieved from https://www.oic.or.th/sites/default/files/content/92074/2021.06.02-pawabiz-2020yy-a4-l.pdf
Oliver Wyman, &
Singapore FinTech Association. (2020). Singapore Fintech Landscape 2020 and
Beyond Contents. Retrieved from https://singaporefintech.org/wp-content/uploads/2023/05/MKT36501-SFA-Singapore-FinTech-Landscape-vF1.pdf
Pinto, J. P., and
Medina, J. (2020). Hybrid processes for a new era of strategic foresight.
Foresight, 22(3), 287307. Pulsiri, N., and Vatananan-Thesenvitz, R. (2021). Triangle Relationship: A
Review of Dynamic Capabilities, Strategic Foresight and Organizational
Learning. The International Journal of Business Management and Technology,
5, 1-10. Rattanawaraha, A. (2020). Future
Studies. Chiang Mai: National Research Council of Thailand. Retrieved
from https://www.khonthai4-0.net/system/resource/file/kpfgo_content_attach_file_159_1.pdf?date=2021-04-13%2015:27:57.1 Rohrbeck, R., & And
Heuer, H. (2007). Strategic Foresight in multinational enterprises -a case
study on the Deutsche Telekom Laboratories. Presented at ISPIM-ASIA
Conference 2007, India. Retrieved from https://mpra.ub.uni-muenchen.de/5700/1/Rohrbeck_Arnold_Heuer_2007_Strategic-Foresight_Paper.pdf
Ruff, F. (2015). The
advanced role of corporate foresight in innovation and strategic management
Reflections on practical experiences from the automotive industry. Technological
Forecasting and Social Change, 101, 3748. Sokolova, A., & Vishnevskiy, K. (2022). An
integrated approach for the evaluation of corporate foresight: the example of
a Russian corporation. Foresight, 25(3), 305-319. Turturean, C. I. (2011). Classifications of foresight method. Retrieved
from https://ideas.repec.org/a/zan/ygzier/v20y2011i2p113-123.html Vishnevskiy, K., Meissner, D., & Karasev, O. (2015). Strategic foresight:
state-of-the-art and prospects for Russian corporations. Foresight, 17(5),
460474. Washida, Y., and Yahata, A. (2020). Predictive value of horizon scanning for future scenarios. Foresight, 23(7), 17-32. |
||