Rethinking Workplace Diversity in Thailand: What It Means for Gen Z

 

เปิดมุมมองความหลากหลายในสถานที่ทำงานผ่านสายตาคนรุ่นใหม่ : ความหลากหลายในสถานที่ทำงานมีความหมายต่อ Gen Z ในประเทศไทยอย่างไร

 

 

Received:
April 18, 2025

Revised:
June 7, 2025

Accepted:
June 27, 2025

Dr.Napalai Buasuwan

Lecturer of Business Communication (International Program),

Faculty of Liberal Arts, Thammasat University

 

 

วันที่ได้รับต้นฉบับบทความ :
18 เมษายน 2568

วันที่แก้ไขปรับปรุงบทความ :
7 มิถุนายน 2568

วันที่ตอบรับตีพิมพ์บทความ
27 มิถุนายน 2568

 

ดร.นภาลัย บัวสุวรรณ

อาจารย์ประจำโครงการการสื่อสารธุรกิจ (หลักสูตรนานาชาติ)

คณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์

 

 

Keywords:

Workplace Diversity, Workplace Inclusion, Diversity, Equity, Inclusion

ABSTRACT

As Generation Z enters the workforce, their expectations of Diversity, Equity, and Inclusion (DEI) are reshaping organisational culture. This study explores how Gen Z employees in Thailand perceive and define workplace diversity, and how their expectations align with or challenge existing corporate DEI policies and initiatives. This research uses a qualitative case study approach to explore what Gen Z thinks of workplace diversity in Thailand, and how they prioritise DEI in organisations through semi-structured interviews with 18 Gen Z participants. Data were analysed using In Vivo coding and thematic analysis. The research identifies three key findings: a lack of DEI awareness, Gen Z’s prioritisation of equity, and their expectations for organisations to implement DEI policies. The research contributes to the theoretical understanding in the field of workplace diversity, diversity management, and generational difference. It also provides organisational implications for policy making and management practices in response to generational shifts in the workforce and the expectation of Gen Z employees in Thailand.

 

 

คำสำคัญ :

ความหลากหลายในสถานที่ทำงาน การมีส่วนร่วมในสถานที่ทำงาน
ความหลากหลาย ความเท่าเทียม
การผนวกรวม

บทคัดย่อ

การก้าวเข้าสู่ตลาดแรงงานของคนรุ่นใหม่ หรือเจเนอเรชัน Z ได้นำมาซึ่งความคาดหวังต่อประเด็นความหลากหลาย (Diversity) ความเสมอภาค (Equity) และการผนวกรวม (Inclusion) ซึ่งส่งผลต่อวัฒนธรรมองค์กรในยุคปัจจุบันเป็นอย่างมาก งานวิจัยนี้มุ่งสำรวจมุมมองและนิยามของพนักงานเจเนอเรชัน Z ในประเทศไทยที่มีต่อความหลากหลายในที่ทำงาน รวมถึงพิจารณาว่า ความคาดหวังของพวกเขาสอดคล้องหรือขัดแย้งกับนโยบายและแนวทางปฏิบัติปัจจุบันขององค์กรในด้านความหลากหลาย ความเสมอภาค และการผนวกรวม (DEI) อย่างไร งานวิจัยใช้วิธีวิจัยเชิงคุณภาพในรูปแบบกรณีศึกษา (Case study) โดยเก็บข้อมูลผ่านการสัมภาษณ์ในรูปแบบกึ่งโครงสร้าง (Semi-structured interview) กับผู้เข้าร่วมสัมภาษณ์ซึ่งเป็นพนักงาน เจเนอเรชัน Z จำนวน 18 คน และวิเคราะห์ข้อมูลด้วยวิธี In Vivo Coding และการวิเคราะห์แก่นสาร (Thematic Analysis) ผลการวิจัยพบประเด็นสำคัญ 3 ประการ ได้แก่ การขาดความตระหนักด้าน ความหลากหลาย ความเสมอภาค และการผนวกรวม (DEI) การให้ความสำคัญกับความเท่าเทียมของ เจเนอเรชัน Z และความคาดหวังให้องค์กรนำนโยบาย ความหลากหลาย ความเสมอภาค และการผนวกรวม (DEI) ไปปฏิบัติอย่างจริงจัง งานวิจัยนี้มีส่วนช่วยในการพัฒนาองค์ความรู้ด้านความหลากหลายในสถานที่ทำงาน การจัดการความหลากหลาย และความแตกต่างระหว่างคนต่างรุ่นในองค์กร อีกทั้งยังเสนอแนวทางเชิงนโยบายและการจัดการสำหรับองค์กรในการตอบสนองต่อการเปลี่ยนแปลงของตลาดแรงงานและความคาดหวังของพนักงานเจเนอเรชัน Z ในประเทศไทย

 

 

 

REFERENCES

Acquavita, S. P., Pittman, J., Gibbons, M., & Castellanos-Brown, K. (2009). Personal and organizational diversity factors' impact on social workers' job satisfaction: Results from a national internet-based survey. Administration in Social Work, 33(2), 151-166.

Adamson, M., Kelan, E., Lewis, P., Śliwa, M., & Rumens, N. (2021). Introduction: Critically interrogating inclusion in organisations. Organization, 28(2), 211-227.

Agbontaen, O. O. (2019). Workplace diversity and inclusion policies: Insights from a foreign firm in the Nigeria banking sector. In Diversity within diversity management: Country-based perspectives (pp. 239-280): Emerald Publishing Limited.

Alahakoon, T., Beatson, A., Keating, B., Mathmann, F., Mortimer, G., & Worsteling, A. (2024). Diversity, Equity and Inclusion Statements in Recruitment Materials: A Systematic Review and Research Agenda. Australasian Marketing Journal, 14413582241255680.

Andrews, T. G., & Chompusri, N. (2013). Understanding Organizational Practice Adoption at the Thai Subsidiary Corporation. Management International Review, 53(1), 61-82. doi:10.1007/s11575-012-0163-y

Aslan, H., Mert, I. S., & Sen, C. (2021). The effect of inclusive leadership on the work engagement: an empirical study from Turkey. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(11), 169-178.

Berry, J. (2016). Diversity and equity. Cross Cultural & Strategic Management, 23(3), 413–430. In.

Birt, L., Scott, S., Cavers, D., Campbell, C., & Walter, F. (2016). Member checking: a tool to enhance trustworthiness or merely a nod to validation? Qualitative health research, 26(13), 1802-1811.

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.

Brimhall, K. C., Mor Barak, M. E., Hurlburt, M., McArdle, J. J., Palinkas, L., & Henwood, B. (2017). Increasing workplace inclusion: The promise of leader-member exchange. Human Service Organizations: Management, Leadership & Governance, 41(3), 222-239.

Bryman, A. (2016). Social research methods: Oxford university press.

Buasuwan, N. (2021). Social Media and Collaborative Information Behaviour Intergenerational Difference in a Multinational Company Setting. University of Leeds,

Burnett, L., & Aguinis, H. (2024). How to prevent and minimize DEI backfire. Business Horizons, 67(2), 173-182.

Cenkci, A. T., Zimmerman, J. M., & Bircan, T. (2019). The effects of employee resource groups on work engagement and workplace inclusion. The International Journal of Organizational Diversity, 19(2), 1.

Chen, C., & Tang, N. (2018). Does perceived inclusion matter in the workplace? Journal of Managerial Psychology, 33(1), 43-57.

Dong, S. (2021). The history and growth of the diversity, equity, and inclusion profession. Global Research and Consulting Group Insights. Retrieved from https://insights.grcglobalgroup.com/the-history-and-growth-of-the-diversity-equity-and-inclusion-profession/

Eisenhardt, K. M., & Graebner, M. E. (2007). Theory building from cases: Opportunities and challenges. Academy of management journal, 50(1), 25-32.

Feitosa, J., Hagenbuch, S., Patel, B., & Davis, A. (2022). Performing in diverse settings: A diversity, equity, and inclusion approach to culture. International Journal of Cross Cultural Management, 22(3), 433-457. doi:10.1177/14705958221136707

Ferraro, C., Hemsley, A., & Sands, S. (2023). Embracing diversity, equity, and inclusion (DEI): Considerations and opportunities for brand managers. Business Horizons, 66(4), 463-479.

Fusch, P. I., & Ness, L. R. (2015). Are we there yet? Data saturation in qualitative research. Walden Faculty and Staff Publications. 455.

Ghobadi, S., & Mathiassen, L. (2020). A generational perspective on the software workforce: precocious users of social networking in software development. Journal of Management Information Systems, 37(1), 96-128.

Giffords, E. D. (2009). An examination of organizational commitment and professional commitment and the relationship to work environment, demographic and organizational factors. Journal of Social Work, 9(4), 386-404.

Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (2017). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. New York: Routledge.

Gonzalez, K., Tillman, C. J., & Holmes, J. J. (2020). Coming home: Why veterans with disabilities withhold workplace accommodation requests. Human Relations, 73(10), 1439-1466.

Guest, G., Bunce, A., & Johnson, L. (2006). How many interviews are enough? An experiment with data saturation and variability. Field methods, 18(1), 59-82.

Hofstede, G., Hofstede, G. J. & Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations: Software of the Mind. Revised and expanded 3rd Edition. New York: McGraw-Hill.

Irim, S., Salman, M., & Rauf, N. (2024). The Role of HRM in Promoting Diversity, Equity, and Inclusion (DEI) in the Workplace. Siazga Research Journal, 3(2), 221-237.

Kiradoo, G. (2022). Diversity, equity, and inclusion in the workplace: strategies for achieving and sustaining a diverse workforce. Advance Research in Social Science and Management, Edition, 1, 139-151.

Komin, S. (1990). Psychology of the Thai people: Values and behavioral patterns. National Institute of Development Administration (NIDA).

Lazar, M. A., Zbuchea, A., & Pînzaru, F. (2023). The emerging generation Z workforce in the digital world: a literature review on cooperation and transformation. In Proceedings of the International Conference on Business Excellence (Vol. 17, No. 1, pp. 1991-2001). Sciendo.

Low, B., Lavin, D., Du, C. R., & Fang, C. (2023). Risk-Informed and AI-Based Bias Detection on Gender, Race, and Income Using Gen-Z Survey Data. IEEE Access, vol. 11, pp. 88317-88328, 2023

Lu, Y., Jian, M., Muhamad, N., & Hizam-Hanafiah, M. (2024). Data saturation in qualitative research: A literature review in entrepreneurship study from 2004–2024. Journal of Infrastructure, Policy and Development, 8(12), 9753.

Manning, J. (2017). In vivo coding. The international encyclopedia of communication research methods, 24(1-2), 18.

McCoy, Z. (2020). Workplace diversity, equity, and inclusion programs: Inclusive environments and diversity promotion programs. University of San Francisco Law Review, 55(2), v-vi.

McKay, P. F., Avery, D. R., Tonidandel, S., Morris, M. A., Hernandez, M., & Hebl, M. R. (2007). Racial differences in employee retention: Are diversity climate perceptions the key? Personnel psychology, 60(1), 35-62.

McKinsey. (2022). What is diversity, equity, and inclusion? Retrieved from https://www.mckinsey.com/featured-insights/mckinsey-explainers/what-is-diversity-equity-and-inclusion

Miller, G. E., & Rowney, J. I. A. (1999). Workplace diversity management in a multicultural society. Women in Management Review, 14(8), 307-315. doi:10.1108/09649429910301670

Mmeje, O., Price, E. A., Johnson, T. R., & Fenner, D. E. (2020). Galvanizing for the future: a bottom-up departmental approach to diversity, equity, and inclusion. American Journal of Obstetrics and Gynecology223(5), 715-e1.

Mondal, S. (2021). Diversity and inclusion: A complete guide for HR professionals. Ideal, available at: www. ideal. com/diversity-and-inclusion. Retrieved from https://ideal.com/diversity-and-inclusion/

Morukian, M. (2022). Diversity, equity, and inclusion for trainers: Fostering DEI in the workplace: Association for Talent Development.

Mousa, M. (2020). Organizational inclusion and academics’ psychological contract: can responsible leadership mediate the relationship? Equality, diversity and inclusion: An International Journal, 39(2), 126-144.

Muralidharan, S., La Ferle, C., & Roth-Cohen, O. (2025). Diversity, equity, and inclusion (DEI) among generational cohorts: Investigating attitude towards disabled models and advertising effectiveness. International Journal of Advertising44(2), 213-234.

Nguyen, L. A., Evan, R., Chaudhuri, S., Hagen, M., & Williams, D. (2024). Inclusion in the workplace: an integrative literature review. European Journal of Training and Development, 48(3/4), 334-356.

Nwoga, A. (2023). Breaking the invisible wall: Barriers to DEI program implementation. Open Journal of Business and Management, 11(4), 1787-1815.

Oswick, C., & Noon, M. (2014). Discourses of diversity, equality and inclusion: trenchant formulations or transient fashions? British Journal of Management, 25(1), 23-39.

Pichler, S., Kohli, C., & Granitz, N. (2021). DITTO for Gen Z: A framework for leveraging the uniqueness of the new generation. Business horizons64(5), 599-610.

Roberson, Q. M. (2006). Disentangling the meanings of diversity and inclusion in organizations. Group & organization management31(2), 212-236.

Russen, M., & Dawson, M. (2023). Which should come first? Examining diversity, equity and inclusion. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 36(1), 25-40.

Sabharwal, M. (2014). Is diversity management sufficient? Organizational inclusion to further performance. Public personnel management, 43(2), 197-217.

Sakdiyakorn, M., Golubovskaya, M., & Solnet, D. (2021). Understanding Generation Z through collective consciousness: Impacts for hospitality work and employment. International Journal of Hospitality Management, 94, 102822.

Saldaña, J. (2016). The coding manual for qualitative researchers (Third edition. ed.). Los Angeles: SAGE.

Saxena, A. (2014). Workforce diversity: A key to improve productivity. Procedia economics and finance, 11, 76-85.

Scotland, J. (2012). Exploring the philosophical underpinnings of research: Relating ontology and epistemology to the methodology and methods of the scientific, interpretive, and critical research paradigms. English language teaching, 5(9), 9-16.

Securities and Exchange Commission Thailand. (2017). Corporate Governance Code for listed companies 2017. Retrieved from https://www.sec.or.th/cgthailand/EN/Pages/CGCODE/CGCODEPART02_1.aspx

Segal, E. (2021). One year later: How companies have responded to George Floyd’s murder. Forbes. May, 25, 2021. Retrieved from https://www.forbes.com/sites/edwardsegal/2021/05/25/one-year-later-how-companies-have-responded-to-george-floyds-murder/

Singh, B., Winkel, D. E., & Selvarajan, T. (2013). Managing diversity at work: Does psychological safety hold the key to racial differences in employee performance? Journal of occupational and organizational psychology, 86(2), 242-263.

Stahl, C. C., & and Literat, I. (2023). #GenZ on TikTok: the collective online self-Portrait of the social media generation. Journal of Youth Studies, 26(7), 925-946.

Stanton, R. (2017). Communicating with employees: Resisting the stereotypes of generational cohorts in the workplace. IEEE Transactions on Professional Communication, 60(3), 256-272.

Statista. (2025). Labor force participation rate in Thailand in the 3rd quarter of 2024, by age group. Retrieved from https://www.statista.com/statistics/1289203/thailand-labor-force-participation-rate-by-age/

Tajfel, H., & Turner, J. (1979). An integrative theory of multigroup conflict. The social psychology of intergroup relations. Monterey, CA: Brooks/Cole.

Wang, M. L., Gomes, A., Rosa, M., Copeland, P., & Santana, V. J. (2024). A systematic review of diversity, equity, and inclusion and antiracism training studies: Findings and future directions. Translational behavioral medicine, 14(3), 156-171.

Yaoprukchai, S., & Kardkarnklai, U.-m. (2014). Organizational Culture: The perspectives of new hires and existing employees of a pharmaceutical company in Thailand. Asian Social Science, 10(14), 224.